Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

onsdag 5 mars 2014

"Surt"

är veckans tema hos Linda med bloggen Växthusliv.

Inget lätt tema att ta sig an. men här kan jag för tillfället bara komma på en sur sak i min trädgård.


Fast nu visade det sig att de inte var så sura utan riktigt söta och supergoda. Plockade min första skört i somras och hoppas verkligen att busken ska bjuda på flera bär denna säsong.

Men för att byta innebörd av ordet så kom jag på något som är surt och trögväxande...


Vintergäcken kommer bara med en ny blomma för varje vår. Jag som förväntade mig en snabb växande matta av de härliga små vårsolarna. Det började med fyra från mina förräldras trädgård och är nu bara uppe i nio blommor. Får helt enkelt köpa fler att komplettera med om jag vill ha en större "fläck".

Glöm inte att klicka på grodbilden för fler tankar runt temat surt.

Vårkram / Therése

7 kommentarer:

  1. Man får vara glad åt det lilla, det går ju åt rätt håll iaf med dina vintergäck. Rätt som det är sätter de kanske fart och sprider sig med blixtens hastighet:-)

    SvaraRadera
  2. Här är vintergäckarna (kan man säga så?) också bara enstaka. Jag skulle vilja ha en hel matta.
    Krusbär kan vara hu så sura, men ibland överraskande goda.

    SvaraRadera
  3. Åh, Krusbär! Så gott! och så surt ibland! :)

    SvaraRadera
  4. Här trivs inte vintergäcken alls. Har provat att sätta flera omgångar och på olika ställen men de försvinner... Nu har jag börjat fundera över om det finns nån underjordisk trädgårdsmästare som käkar upp dem?

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Åh, krusbär är så gott! Skulle vilja ha en stooor buske, men larver äter upp mina varje år ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  6. Gott med krusbär, passar ju perfekt till temat! Är väl bra att vintergäcken sprider sig i alla fall, om än frusterande långsamt.=)

    SvaraRadera
  7. Såg nunneörten i inlägget här under, de är ju ljuvliga! Precis som jag tycker aklejor på väg upp ur jorden är. Tänk att små blad kan vara så vackra :) Krusbären ser superfina ut. Blir sugen att skaffa en buske jag med...får se vad som händer :) Stor kram /Carolin

    SvaraRadera

Tack för din kommentar