Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

söndag 29 juli 2012

Läcker druvgelé

Här kommer mitt recept

Tillagningstid ca 30 min + ca 30 min för saften att självrinna.

1,5 kg blå el. gröna vindruvor
3 dl vatten
8 dl strösocker/liter saft
1 tsk cironsyra
1 påse Certo för gelé

1. Skölj druvorna. Lägg dem i en gryta och häll på vattnet. Låt koka under lock på svag värme ca 20 min. Kläm druvorna mot grytkanten ett par gånger under kokningen.
2. Häll blandningen i en silduk och låt saften självrinna ca 30 min. Kläm INTE på påsen för då blir geléet grumligt.
3. Mät upp saften och häll den i en gryta. Låt saften koka upp.
4. Blanda socker och Certo och rör ner i saften. Låt blandningen koka upp under omrörning och koka livligt ca 1 min.
5. Drag grytan från värmen. Skumma.
6. Häll upp gelén på väl rengjorda varma burkar. Låt den stelna. Paraffinera innan locket sätts på. KLART

Själv har jag aldrig lagt på paraffin, utan bara skruvat igen burken direkt efter påfyllningen. Den har klarat sig utmärkt i 2 års tid i källaren.

LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar