Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

onsdag 29 januari 2014

Vinterpyssel

är veckans tema i Underbara Onsdag.

Mina små trädgårdsskötare, fåglarna, får mycket uppmärksamhet så fort täppan går i vintervila.
Jag vill göra deras liv så bra som det bara går och tycker om att pyssla om de små fjäderfäna.


På hösten plockar jag rönnbär och lägger i frysen. Nypon tycker de också om att äta senare under vinters gång.


Gör små energikakor av kokosfett, hampafrö, rönnbär och annat gott som finns hemma i skafferiet.


Småäpplen blev till girlanger som hängdes upp i träd och buskar.


Hittade så söta små korgar "Nattlogi" på en bloggsida, Tittis Trädgård, och fick där adressen till firman. Givetvis blev det tre stycken och en foderautomat till ekorren.


Ekorren är varmt välkommen men har en tendens till att gnaga sönder i foderhuset för de små pippina i sin iver över att komma åt så mycket frön som möjligt. Nu ska det bli spännande att se om den upptäcker sitt alldeles egna lilla nöthus. Rödhaken har iallafall stora bekymmer över godsakerna bakom rutan.

 
Har även vinterpysslat med den nya trenden 5.2 dieten, som tar rätt mycket tid med all sin vägning, mätning och uträkning av kaloriintaget ;-) Fast det har funkat rätt bra och till skillnad mot andra vintrar, då man istället har ägnat sig åt att gå upp lite, så har jag förlorat 5 kilo. Skön start till våren.

För att titta på andras vinterpyssel så länka in på höger sidans grodbild.

Nu tittar solen fram lite
och jag spanar vidare 
på de små djuren i naturen =)

Vill även passa på att välkomna Ingela med bloggen Mosters trädgård, alltid roligt med nya följare.

Kram / Therése

8 kommentarer:

  1. Trevlig med vinterpyssel. Och snyggt blir det också. :)
    Ha en fortsatt finfin onsdag!

    SvaraRadera
  2. Så fint du har gjort! Önskar mig en sån där ekorrmatare. Har tittat på den i flera år, men inte kommit mig för med att beställa den. Kanske ska göra slag i saken :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Här känner jag mig hemma. Bland fåglarna. Fast jag har inte pysslat med min fågelmat själv. Jag har fuskat och köpt den. Men oj så inspirerad jag blev till nästa år. Jag kommer att lägga in det här inlägget bland mina favoriter för att ha som tips.

    Jag räknar och rapporterar fåglar varje år i Vinterfåglar runt knuten (det var i helgen). I år vann gulsparven hos oss, jag räknade till 18 st vid ett och samma tillfälle.

    Ha en skön kväll och grattis till dina tappade 5 kilo!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Du har svart bälte i fågelmatstillverkning! Wow! Så lyxigt fåglarna har det hos dig med allt det gottiga! Och visst är det en fröjd och ett trevligt pyssel att sitta och studera dem vid fågelborden.

    Grattis till -5 kg. Just de där 5 brukar ju sitta som berget, åtminstone på mig!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Heja dig! Blir glad när någon annan också pysslar om fåglarna ordentligt. :)
    Visst är det bra de där nattbona. Köpte 12 stycken och hängde upp i hagtornshäcken på gården (hoppas nu bara att nya ägaren låter dem vara kvar)

    SvaraRadera
  6. Vad fåglarna måste trivas med så fina platser att vila på och en så varierad kost. Önskar nästan man hade vingar.

    SvaraRadera
  7. Det är nästan att man blir avundsjuk på dom små sötingarna! Fast det kan ju bero på att jag just idag har en av mina "magra" 5:2-dagar!! *fniss*

    SvaraRadera
  8. Vilken fest fåglarna har det hos dig, jättefint och smart

    kram Kajsa

    SvaraRadera

Tack för din kommentar