Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

söndag 8 september 2013

Omorganisation och varsel

Här har jag haft möte med min styrelse, det vill säga mig själv, och kommit fram till att stora förändringar måste göras inför framtiden.
Kroppen orkar helt enkelt inte det knoppen vill, så nu måste organisationen ses över med både varsel och avskedning på stående rot.

Det största jobbet är mitt köksland som har givit mig stor glädje men de sista åren blivit en tung belastning.

Så här såg det ut under 90-talet

Men mycket har hänt efter den bilden.
Träramar, grus, plattor och buxbomshäckar har sakta vuxit fram, till dagsläget.


Nu bestämdes på mötet att en stor grävmaskin ska komma och sätta ner sin skopa.

Så just nu pågår den stora buxbomsflytten av 105 plantor.
NÄR blev de såååå många??

De flesta kommer att hamna i den Privata delen av trädgården och jag hoppas att de ska trivas även där.

En liten odlingsyta kommer givetvis att få vara kvar och det lutar väl mest åt de fyra bäddarna i mitten. Navet som jag kallar det. Några bärbuskar ska flyttas om och en Spireahäck ska flytta till en väninna. Resten får tyvärr avsked och får sluta sitt liv på ristippen.

Men styrelsen är glad
och ser fram emot nya satsningar
med lättare skötsel.

Solkram / Therése

5 kommentarer:

  1. Ja det hender en bare må ta noen valg, det er jo viktig at en gjør det lett å holde i orden.
    Det skal jo være kos ikke bare jobb.

    Det blir sikkert veldig fint.

    God søndag .

    SvaraRadera
  2. ibland måste man bara välja bort vissa saker,jag har massor med idér som jag skulle vilja förverkliga,men så kommer jag på att jag är ju faktiskt pensionär och ska orka med att sköta allt vilket redan nu är jobbigt med all värk i alla leder
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Det låter som en förnuftig styrelse trots att det kan vara trist att ge upp det man har - men när man stänger en dörr öppnas alltid en annan :) Jag är övertygad om att din trädgård blir minst lika fin efter omorganiseringen! Att knoppen och kroppen måste samarbeta är något som jag själv försöker lära mig bli bättre på, knoppen skenar lätt iväg.... Lycka till i omorganiseringen! Kram / Carolin

    SvaraRadera
  4. Oj vilket jobb du har framför dig men det kommer att bli bra. Jag brukar säga att vi "handikappanpassar" vår trädgård sakta men säkert. Upphöjda bäddar(betongrör)i kökslandet, marktäckande växter (slippa rensa ogräs) osv. Har fått lära mig att lyssna på min kropp när den säger ifrån.
    Hoppas din helg blir skön :)

    SvaraRadera
  5. Klokt! Vet precis hur det känns när knoppen vill mer än vad kroppen orkar. Jag borde nog göra lite som du och tänka smartare till nästa år. Frågan är bara hur ;)

    //Linda

    SvaraRadera

Tack för din kommentar