Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

torsdag 27 september 2012

Ruta 3

Så äntligen, för er som varit med från "ruta 1", går vi vidare till min "privata" trädgårdsdel.
Denna del av trädgården har inte varit så mycket använd innan trädäcket som jag kallar "Lugnet" blev byggt. Utan först nu börjar den bli till en mysig del av täppan. Nu öppnar vi grinden från "ruta 2" och vandrar vidare in i "ruta 3".
Du behöver inte stänga grinden för vovvarna kommer ingenstans, p.g.a. hönsnät runt om hela detta rum. 

Blomsterön du ser här direkt utanför grinden anlades 2010 och jag la ner en hel vinter på den skissen, för att få blomster över hela säsongen.


Vädret har varit så tråkigt här, så nu är det blandade kort från denna sommar som visas.
Just nu är det Sköldpaddsörten och rödbladig Alunrot som står för blomningen. Clematisen har precis gett upp men Fänrikshjärtan hänger fortfarande med.


Om du tittar uppe i kanten, på båda korten, så syns "Romantiska hörnan" som är den plats där vi gifte oss. Trädet inne i buxbomscirkeln är en bröllopsgåva som vi satte där prästen stod och förklara oss för Man och Hustru. Då var det bara en stor gräsyta och vigseln hölls under bar himmel och festen i ett stort, hyrt, partytält. Nu drömde jag  mig bort en stund :-)
Dammen var förra sommarens stora projekt och blev till efter två misslyckade poolförsök. Den första stod på backen, den andra grävdes ner halvvägs. Jag trivdes aldrig riktigt och det ingick inte i mina trädgårdsdrömmar. Så när eländet gick sönder igen, så fick jag min vilja hörd. Som du ser är den inte riktigt klar ännu men är redan högt älskad, av hela familjen.


Här är fortsättningen av grusön runt Åkeröäppelträdet.
Om du vill se mer av "Lugnet" så se fristående sida.

Jag har så mycket att berätta
så jag föreslår en fikastund.
Hoppas du följer med på nästa rundvisning.

Kram / Therése

2 kommentarer:

  1. Ååå så fint , jeg er så begeistret for stein og det å dele opp hagen litt.
    Det blir så mye mere liv , stein og blomster passer så fint sammen.

    Ha en fin dag , Maritklem.

    SvaraRadera
  2. Men Therése, din trädgård är ju helt sagolik!! Vilken fin damm! TUR att du fick din önskan och vilja igenom, vatten förstärker allt vackert i en trädgård och jag önskar jag kunde ha en så fin damm! Stor kram! / Carolin

    SvaraRadera

Tack för din kommentar