Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

måndag 24 september 2012

Ruta 3 blev till 4

Usch! Vilket väder det är och jag som skulle visa dig den privata trädgården.

Vi går ut en sväng mellan regnskurarna och börjar nästan om från början men går rakt fram, mot entrén.


Refugrabatt blev till när vi plogade snö på den stora uppfarten. Snön blev till en stor hög mellan gågången och garageporten. Där någonstans väcktes idén, så när vi asfalterade den gamla leriga uppfarten bestämde vi att det skulle bli en "refug" där. Det fick bli enbart vintergröna växter och jag är fortfarande mycket nöjd med rabatten.


Efter bilen (som inte SKA stå där) kommer vi in till "entrégården".
Här skulle jag vilja ha en rund gräsmatta med något mitt i. Men nu är det ju så att det finns en till som bor här;-) Som dessutom håller hårt på det praktiska, som att backa in släpet med ved...o.s.v. Men jag ska nog "jobba" vidare med den saken och kanske dra ner till en kruka, som går att flytta...Skam den som ger sig ;-)


 

Det är så mycket man vill göra men det jag snabbt fick gjort var att få ner ett utsiktsskydd från vardagsrummet. Den gamla förfallna bersån blev snabbt till gubbens arbetsdel och vedförvaring. -Hur snyggt är det att se ut på???


Perfekt med en vintergrön mur av Tjujor i en lätt bågad form.


Till höger om entrétrappan går skuggrabatten utmed vår tillbyggnad av huset och rätt emot står thujamuren. I hörnet syns lite av det vita staketet som har varit vårt sommarprojekt och där är den andra grinden in till den "privata" trädgården.
 
Men nu börjar det visst regna igen!
Hoppas på bra visningsväder nästa inlägg
för då ska vi äntligen gå in i det privata.

Kram / Therése


2 kommentarer:

  1. Wow så fint du har det , flotte busker , blomster og trær.
    Det var så fint med de kjegleklipte træra ved inngangspartiet.

    Takk for titten ,det er bestandig artig å få se i andres hage.

    Ha en fin dag , Maritklem.

    SvaraRadera
  2. Vilka mysiga rundvandringar du bjuder på! Jättecharmigt hus, jag gillar putsen :) De knotiga gamla fruktträden hade jag gärna haft i min trädgård! Underbart :) Kram / Carolin

    SvaraRadera

Tack för din kommentar