Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

torsdag 12 juli 2012

HABEGÄR

Har en nyväckt samlarkärlek för liljor. Har alltid fascinerats av deras skönhet. Tyvärr finns det en röd liten rackare, förvisso väldigt vacker, som också älskar liljor och kan dessutom inte leva utan dem...Liljebaggen. Undra hur många liljor jag har förlorat pågrund av deras framfart.

Men nu har jag ett växthus där liljorna växer i krukor. Där verkar dom trivas alldeles utmärkt och det är inte många liljebaggar som hittar dom i växthuset, bara ett fåtal men dom hittar jag lätt eftersom växthuset måste besökas varje dag.
För som sagt var är dom inte svåra att upptäcka i sin lysande lackröda färg och dom har ingen nytta av sitt försvar, att landa med den svarta magen uppåt...funkar mot jorden men inte mot ljusa stenplattor.

Så när liljorna börjar svälla och ska till att blomma, då ställer jag ut dom där jag just då vill ha dom. Har t.o.m. små plattor i några rabatter, för liljekrukorna. Helt perfekt och baggarna har vid den tidpunkten börjat avta i mängd.
När liljorna gjort sitt ställs dom in i växthuset igen och där står dom till nästa gång.


Visst kan man få habegär....
och fler lär det bli
för ännu finns plat i växthuset.

Solkramar / Therése

1 kommentar:

  1. Liljor är fina. Jag har "snöat in" lite på dagliljor nu. Måste plantera ut lite fler sorter. Jag har en award till dig på min blogg om du vill ha :)
    / Sylvia

    SvaraRadera

Tack för din kommentar