Lämna gärna några ord och tankar.
Trädgårdsvänner kan man inte få för många av.
Det finns alltid något att lära, av varann.

söndag 29 juli 2012

Husets Vin

Nu ska jag visa er min heltokiga vindruva "Zilga"
Självutnämnd ägare av växthuset.
Jag klipper och klipper under hela sommaren men inte märks det!

Skjuter upp dörrarna och tittar rakt in....(roten till höger)


Liggande på golvet...


...vrider mig mot vänstra långsidan...


...och höger sida...


Brukar göra Druvgelé som är jättegott till kött.
Har t.o.m sålt på julmarknader och nu går tankarna till att göra Husets Vin.

Varför inte prova eller
iallafall börja läsapå i ämnet.

Sommarkramar / Therése

4 kommentarer:

  1. Druvgele låter gott. Hur gör du den? Förra året fick jag massvis med druvor i år blir det inte så. Det är roligt när det växer och bli frukt.
    /Sylvia

    SvaraRadera
  2. Det ser mycket lovande ut, vi har planterad samma sort förre några dagar sedan, deras syskon är utomhus men det syns redan hur mycket snabbar den i växthuset växer. Hur gammalt är din "Zilga"?
    Hälsningar
    Fru Sten

    SvaraRadera
  3. Den sattes våren 2004 när växthuset stos klart. Jag lät den växa ifred några år, bara styrde den. Den gav druvor redan efter tre år och då började jag klippa allt efter 2 klasar / gren, som man ska göra. Men nu för tiden offrar jag även druvklasar för att hålla den i styr.
    Solkramar / Therése

    SvaraRadera
  4. Jag kommer lägga ut receptet på druvgelén...Den är kanongod ;-)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar